Tudnál írni arról, hogy a nagyvitorla alsóél állítása miként, hogyan hat a vitorla súlypontjára, valamint a kormányra a tőkesúlyos hajóknál.
Kedves Zsolt!
A nagyvitorla alsó élének állításával alapvetően a nagyvitorla öblösségét (hasasságát) tudjuk állítani.
Az orrvitorlával is rendelkező hajótípusoknál a nagyvitorlák alsó régiójában a vitorlaszabók a nagyvitorlák has helyzetét 49 – 50% körülire teszik (vízszintesen az első éltől mérve a has maximuma %-ban számolva itt van), ezért magára a nagyvitorla súlypontjára alig van hatással.
Sokkal lényegesebb a kormányra illetve a kormányrúdon érzékelhető úgynevezett kormányerőre való hatása. Más néven a hajó lúvolási hajlandóságára (a hajó magától szél felé akar fordulni). Ez főleg krajcban (éles menetben érzékelhető).
Ha az alsóélet beengedem, akkor a nagyvitorla hasasodik. Ha kihúzom, a nagyvitorla laposodik.
Ezzel a két vitorla közös súlypontját már tudom befolyásolni. A nagyvitorla öblösítésével a súlypont egyre hátrébb kerül, a hajó egyre inkább szél felé akar fordulni, egyre nő a kormányerő.
A nagyvitorla laposításával ez a súlypont egyre előrébb kerül, a kormányerő egyre csökken.
Ez az elmélet. A gyakorlatban a kormányerő helyes beállítására sokkal nagyobb hatással van az árbóc görbület és a fokk vagy génua hátsó lehúzási pontjának a változtatása.
Remélem a válaszom érthető. Amennyiben további kérdései vannak, szívesen válaszolok, ha tudok.
Üdvözlettel:
Csury Zoltán
CIKKEK
A Magyar Távközlési Vállalat 1990-ben Balatonkenesén megvásárolta az ÉVM üdülőt. Lehetőség nyílt arra, hogy dolgozói sport céljaira létrehozzunk egy vitorlás szakosztályt....
Csapatunk: Tuss Miklós, ifj.Zeöld Ákos, Kelemen János, Málnás András, Hőnich Imre, Csury Zoltán (Id. Zeöld Ákos szakosztályvezető: Kékszalagra készülődve többen ajánlkoztak, hogy...
Csapatunk: Tuss Miklós, Straub Elek, ifj.Zeöld Ákos, Ifj.Bárány István, Bárány István, Csury Zoltán (Id. Zeöld Ákos szakosztályvezető: Egyetlen önjelölt kormányos sem jelentkezett a...