A hajó dőlésekor a laterál felület súlypontja, vagy a vitorlák súlypontja változtatja a helyét? ...és miként?
Nagyon jó kérdés. Kevesen gondolkodnak ezen, talán azért mert ennek vizsgálatakor nem a megszokott nézőpontból kell vizsgálni az erőket.
Egészen pontosan felülről kell a hajóra és az erőrendszerre nézni. (un. Felülnézet).
Erősen megdőlő hajónál azt tapasztaljuk, hogy a hajó hirtelen nagyon intenzíven szél felé akar menni. A kérdés, hogy mi ennek az oka.
Ha lerajzol magának egy dőlő hajót felülnézetben, berajzolja a vitorlán ébredő előre hajtó erőt valahova kb. a vitorla súlypontjába azonnal láthatja, hogy ennek az erőnek egy jelentős erőkarja is keletkezett (minél jobban dől annál nagyobb) és ezáltal egy jelentős forgató nyomaték ébred ami a hajót a szél felé forgatja.
A laterál felületnél ugyan ez van.
A védekezés ez ellen különböző lehet bár lényegét tekintve hasonlóak.
Egy nagy pöff esetén hirtelen fellúvolás ellen csak a grószsott eldobása a segítség.
Kisebb méretű de stabil dőlés okozta luuvolási hajlamot a különböző hajókon különféle állításokkal lehet ellensúlyozni.
A yollék legtöbbjén az uszony fel és hátrahúzásával a laterálfelület súlypontját hátrébb viszik.
Tőkesúlyos hajókon a nagyvitorla reffelésével nem csak a döntőerőt csökkentik hanem az összvitorlázat súlypontja is előrébb kerül.
Üdvözlettel:
Csury Zoltán
CIKKEK
A Magyar Távközlési Vállalat 1990-ben Balatonkenesén megvásárolta az ÉVM üdülőt. Lehetőség nyílt arra, hogy dolgozói sport céljaira létrehozzunk egy vitorlás szakosztályt....
Csapatunk: Tuss Miklós, ifj.Zeöld Ákos, Kelemen János, Málnás András, Hőnich Imre, Csury Zoltán (Id. Zeöld Ákos szakosztályvezető: Kékszalagra készülődve többen ajánlkoztak, hogy...
Csapatunk: Tuss Miklós, Straub Elek, ifj.Zeöld Ákos, Ifj.Bárány István, Bárány István, Csury Zoltán (Id. Zeöld Ákos szakosztályvezető: Egyetlen önjelölt kormányos sem jelentkezett a...