Erősen megdőlő hajónál azt tapasztaljuk, hogy a hajó hirtelen nagyon intenzíven szél felé akar menni. A kérdés, hogy mi ennek az oka.

Szeretne értesülni a vitorlázás, a vitorla készítés legfrissebb híreiről? Iratkozzon fel hírlevelünkre most!
Kérdező: Zsolt
A kérdés: A hajó dőlésekor a laterál felület súlypontja, vagy a vitorlák súlypontja változtatja a helyét? ...és miként?
A válaszadó: Csury Zoltán

Nagyon jó kérdés. Kevesen gondolkodnak ezen, talán azért mert ennek vizsgálatakor nem a megszokott nézőpontból kell vizsgálni az erőket.

Egészen pontosan felülről kell a hajóra és az erőrendszerre nézni. (un. Felülnézet).

Erősen megdőlő hajónál azt tapasztaljuk, hogy a hajó hirtelen nagyon intenzíven szél felé akar menni. A kérdés, hogy mi ennek az oka.

Ha lerajzol magának  egy dőlő hajót felülnézetben, berajzolja a vitorlán ébredő előre hajtó erőt valahova kb. a vitorla súlypontjába azonnal láthatja, hogy ennek az erőnek egy jelentős erőkarja is keletkezett (minél jobban dől annál nagyobb) és ezáltal egy jelentős forgató nyomaték ébred ami a hajót a szél felé forgatja.
A laterál felületnél ugyan ez van.


A védekezés ez ellen különböző lehet bár lényegét tekintve hasonlóak.

Egy nagy pöff esetén hirtelen fellúvolás ellen csak a grószsott eldobása a segítség.

Kisebb méretű de stabil dőlés okozta luuvolási hajlamot a különböző hajókon különféle állításokkal lehet ellensúlyozni.

A yollék legtöbbjén az uszony fel és hátrahúzásával a laterálfelület súlypontját hátrébb viszik.

Tőkesúlyos hajókon a nagyvitorla reffelésével nem csak a döntőerőt csökkentik hanem az összvitorlázat súlypontja is előrébb kerül.


Üdvözlettel:

Csury Zoltán

Itt teheted fel kérdésed


Név* A kérdés feltevőjeként fog mejelenni a szakértőnk
számára a megadott név.
E-mail cím* Erre az email címre fog érkezni egy értesítő email.
Kérdés* A válaszra váró kérdés
Ellenőrzés* Az ellenőrzés során a mezőben látható betűket és számokat pontosan írd be, ügyelve a kis és nagy betűkre is.
 

                              

Üdvözletem! Nagyon kezdő vitorlások vagyunk. Van egy 420-as vitorlásunk - vitorlák nélkül!? Vanak ugyan egyesületek Miskolc környékén, de 420-as talán egyse. Természetesen szeretnénk vitorlát is .. csak milyet???? Vitorla vásárláshoz kérnénk segítséget esetleg árajánlattal. Gros-fok-spi. versenyezni is szeretnénk, de egyenlőre elsődlegesen tanulni. Ehhez kellene a vitorlákat megválasztani. Mik a méreteik.. ha használtat ajánlanának? előre is köszönve a segítséget apa-fia

Egy ilyen egységes építésű osztályhajónál mindenképpen csak olyan vitorlát javasolok ami az osztályelőírással szinte megegyező méretű, mivel a különböző szerelvények ( vitorlafelhúzók rögzítése, orrvitorla shott lehúzó pont, ezekhez a vitorla méretekhez vannak elhelyezve. Mivel ez egy ver...Részletek                               

Dingi

Tőkesúly nélküli kisméretű vitorlás. Az oldalcsúszás megakadályozására a hajó középvonalában ún. uszony (svert) nyúlik a vízbe. A szél oldalra döntő erejét a legénység az ellenkező oldalra való kiüléssel (lógással) ellensúlyozza.Részletek                               

Legfrissebb híreink

Nyitólap - Cikkek - Online tanácsadás - Vitorlázók hírlevele - Szakszótár - Partnereink - Szolgáltatások - Termékeink - Akciók - Cégünkről / elérhetőségek
Minden jog fenntartva. A Tuss sails 2008. Online marketing tanácsadó: STandard-Team Kft. Honlapkészítés, keresőmarketing, keresőoptimalizálás: Abfox kft.