Erősen megdőlő hajónál azt tapasztaljuk, hogy a hajó hirtelen nagyon intenzíven szél felé akar menni. A kérdés, hogy mi ennek az oka.

Szeretne értesülni a vitorlázás, a vitorla készítés legfrissebb híreiről? Iratkozzon fel hírlevelünkre most!
Kérdező: Zsolt
A kérdés: A hajó dőlésekor a laterál felület súlypontja, vagy a vitorlák súlypontja változtatja a helyét? ...és miként?
A válaszadó: Csury Zoltán

Nagyon jó kérdés. Kevesen gondolkodnak ezen, talán azért mert ennek vizsgálatakor nem a megszokott nézőpontból kell vizsgálni az erőket.

Egészen pontosan felülről kell a hajóra és az erőrendszerre nézni. (un. Felülnézet).

Erősen megdőlő hajónál azt tapasztaljuk, hogy a hajó hirtelen nagyon intenzíven szél felé akar menni. A kérdés, hogy mi ennek az oka.

Ha lerajzol magának  egy dőlő hajót felülnézetben, berajzolja a vitorlán ébredő előre hajtó erőt valahova kb. a vitorla súlypontjába azonnal láthatja, hogy ennek az erőnek egy jelentős erőkarja is keletkezett (minél jobban dől annál nagyobb) és ezáltal egy jelentős forgató nyomaték ébred ami a hajót a szél felé forgatja.
A laterál felületnél ugyan ez van.


A védekezés ez ellen különböző lehet bár lényegét tekintve hasonlóak.

Egy nagy pöff esetén hirtelen fellúvolás ellen csak a grószsott eldobása a segítség.

Kisebb méretű de stabil dőlés okozta luuvolási hajlamot a különböző hajókon különféle állításokkal lehet ellensúlyozni.

A yollék legtöbbjén az uszony fel és hátrahúzásával a laterálfelület súlypontját hátrébb viszik.

Tőkesúlyos hajókon a nagyvitorla reffelésével nem csak a döntőerőt csökkentik hanem az összvitorlázat súlypontja is előrébb kerül.


Üdvözlettel:

Csury Zoltán

Itt teheted fel kérdésed


Név* A kérdés feltevőjeként fog mejelenni a szakértőnk
számára a megadott név.
E-mail cím* Erre az email címre fog érkezni egy értesítő email.
Kérdés* A válaszra váró kérdés
Ellenőrzés* Az ellenőrzés során a mezőben látható betűket és számokat pontosan írd be, ügyelve a kis és nagy betűkre is.
 

                              

Mitől függ, hogy egyik spinnakerrel élesebben lehet menni, mint a másikkal kb. azonos vitorlafelület mellett? Azt is tapasztaltam, hogy a tompább menetre képes spí hamarabb luvba fordítja a hajót erős szélben.

A vitorla hasasságától függ. Azonos felület mellett lehet hasasabb és laposabb is a vitorla. Úgy kell elképzelni, hogy ha felülről nézve vesszük a spi egy vízszintes metszetét ( ami megközelítőleg egy körív), az így kapott ívhossz lehet azonos, különböző sugarú ívek esetén. A laposabbal lehet...Részletek                               

Denier

A szövet erősségének jelzésére szolgáló mérték, az anyagot alkotó szál 9000 méterének tömege grammban kifejezve, röv: den Részletek                               

Legfrissebb híreink

Nyitólap - Cikkek - Online tanácsadás - Vitorlázók hírlevele - Szakszótár - Partnereink - Szolgáltatások - Termékeink - Akciók - Cégünkről / elérhetőségek
Minden jog fenntartva. A Tuss sails 2008. Online marketing tanácsadó: STandard-Team Kft. Honlapkészítés, keresőmarketing, keresőoptimalizálás: Abfox kft.