A nagyvitorla alsó élének állításával alapvetően a nagyvitorla öblösségét (hasasságát) tudjuk állítani

Szeretne értesülni a vitorlázás, a vitorla készítés legfrissebb híreiről? Iratkozzon fel hírlevelünkre most!
Kérdező: Zsolt
A kérdés: Tudnál írni arról, hogy a nagyvitorla alsóél állítása miként, hogyan hat a vitorla súlypontjára, valamint a kormányra a tőkesúlyos hajóknál.
A válaszadó: Csury Zoltán

Kedves Zsolt!

A nagyvitorla alsó élének állításával alapvetően a nagyvitorla öblösségét (hasasságát) tudjuk állítani.
Az orrvitorlával is rendelkező hajótípusoknál a nagyvitorlák alsó régiójában a vitorlaszabók a nagyvitorlák has helyzetét 49 – 50% körülire teszik (vízszintesen az első éltől mérve a has maximuma %-ban számolva itt van), ezért magára a nagyvitorla súlypontjára alig van hatással.

Sokkal lényegesebb a kormányra illetve a kormányrúdon érzékelhető úgynevezett kormányerőre való hatása. Más néven a hajó lúvolási hajlandóságára (a hajó magától szél felé akar fordulni). Ez főleg krajcban (éles menetben érzékelhető).
Ha az alsóélet beengedem, akkor a nagyvitorla hasasodik. Ha kihúzom, a nagyvitorla laposodik.
Ezzel a két vitorla közös súlypontját már tudom befolyásolni. A nagyvitorla öblösítésével a súlypont egyre hátrébb kerül, a hajó egyre inkább szél felé akar fordulni, egyre nő a kormányerő.
A nagyvitorla laposításával ez a súlypont egyre előrébb kerül, a kormányerő egyre csökken.

Ez az elmélet. A gyakorlatban a kormányerő helyes beállítására sokkal nagyobb hatással van az árbóc görbület és a fokk vagy génua hátsó lehúzási pontjának a változtatása.

Remélem a válaszom érthető. Amennyiben további kérdései vannak, szívesen válaszolok, ha tudok.

Üdvözlettel:

Csury Zoltán

Itt teheted fel kérdésed


Név* A kérdés feltevőjeként fog mejelenni a szakértőnk
számára a megadott név.
E-mail cím* Erre az email címre fog érkezni egy értesítő email.
Kérdés* A válaszra váró kérdés
Ellenőrzés* Az ellenőrzés során a mezőben látható betűket és számokat pontosan írd be, ügyelve a kis és nagy betűkre is.
 

                              

A hajó dőlésekor a laterál felület súlypontja, vagy a vitorlák súlypontja változtatja a helyét? ...és miként?

Nagyon jó kérdés. Kevesen gondolkodnak ezen, talán azért mert ennek vizsgálatakor nem a megszokott nézőpontból kell vizsgálni az erőket. Egészen pontosan felülről kell a hajóra és az erőrendszerre nézni. (un. Felülnézet). Erősen megdőlő hajónál azt tapasztaljuk, hogy a hajó hirtelen nagyon int...Részletek                               

Dyneema

Márkanév (DSM cég) hosszú szénláncú polyetilen szál, szilárdabb, mint az aramid, nagy hátránya, hogy állandó maximális terhelésre elkezd nyúlni, szakadás nélkül egyre hosszabb lesz. Vitorlánál úgy kell méretezni, hogy ne érje el a legnagyobb terhelhetőséget. Ez nagyobb anyagsúlyhoz vezet.Részletek                               

Legfrissebb híreink

Nyitólap - Cikkek - Online tanácsadás - Vitorlázók hírlevele - Szakszótár - Partnereink - Szolgáltatások - Termékeink - Akciók - Cégünkről / elérhetőségek
Minden jog fenntartva. A Tuss sails 2008. Online marketing tanácsadó: STandard-Team Kft. Honlapkészítés, keresőmarketing, keresőoptimalizálás: Abfox kft.